miércoles, 25 de marzo de 2015

Kultuurishokkinen pikapäivitys

Moikka taas! Aika on alkanu menemään ihan hirveetä vauhtia nyt koulujen alun jälkeen, en voi käsittää et oon jo 2 viikkoa istunu taas koulunpenkillä. No, ei hätää syysloma alkaa perjantaina ja mulla nokka kohti Montevideota ja La Palomaa <3! Siks teenkin nyt pikapäivityksen viimesistä 2 viikosta ja seuraava päivitys on taas lomaa ja rakkautta ja miljoonakaupunkia ja rantaa…. Voi että huhhuh.

Liput hankittuna ;)!
Eli oon nyt elelly varsin mukavaisesti täällä uudessa perheessä 3 viikkoa, kuherruskuukausi alkaa olla ohi ja yhteinen arki luistelee mukavasti. Meillä on koulut alkanu ja oon siis artistisella linjalla viidennellä luokalla. Tänä vuonna mun luokkatoverit on valitettavasti 15-16 vuotiaita... Mutta ihan hirveen ihania!! Ollaan jo saatu tosi hyvä luokkahenki kasaan :) Kotona meillä yhessä oloa vähäsen hankaloittaa se että mä käyn koulua 7:30-13:30 ja Maxi 17:-23: ja ku mä tuun koulusta nii toi home nukkuu vielki :DD Nyt kuitenki päädyttiin alottamaan yhteinen harrastus, nimittäin suomenkielenopiskelu! Saa nähä mitä tästä tulee..

Ekat perheily selfiet!

Viimenen viikonloppu ennen koulujen alkua..
Veljeys <3

Rankkaa opiskelua....


Vielä rankempaa opiskelua....

Mä en kans tienny et koululla, maitopurkilla ja viinillä ois jotain yhteistä
Mutta tosiaan Saltoon kuuluu taas kaikkea ihan perinteistä. Oon pistäny korvaan venytyksen ja päähän 5 rastaa. Miksikö? No, kun tuli niin nätti olo. Ollaan käyty baareissa tyttöjen kanssa ja tavattu ihania Argentiinoja! Kävin myymässä taas vaatteita kadulla ja tienasin vähän taskurahnaa ja vietin mun prinsessa päivää Tefan pikkusiskon lakatessa mun kysiä, Angelinan hoitaesssa mun uusia rastoja ja Andresin tarjotessa matea siinä sivussa.







"HEIHEIHEI nyt tytöt otetaan kuva"




Mun rakkauspakkaus!!
Rankka myyntipäivä...

Vou... syksy tulee, ihmisil alkaa olee vaatteet pääl!!
Löysin kissanpennun <3
Parasta oli ku Uruguayn presidentti José ’Pepe’ Mujica tuli vierailulle Saltoon ja sain nimmarin mun termoon! Ehkä kallein termospullo ikinä tän jälkeen, jejej. Ja toinen kreisi juttu oli ku mun uus host’äiti kutsu mut sen duuniin. Pikkujuttu? No, se on töissä Salton isoimmassa aamuradiossa ja sain siis kutsun haastatteluun!!!







Koko sonta kuultavissa Youtubessa, mut espanjaks tietty kaikki... 
18:40 Mämmi mentioned \,,/
37:53 Terkut suomeks

Ei tosiaan kohtuuttomasti kerrottavaa tällä hetkellä loman loppujen takia.
Sen takia ajattelinkin vähän kirjotella mun kulttuurisesta kärsimyksestä täällä. Lisäks musta tuntuu, että ihmisillä on vähän liian täydellinen kuva mun vaihtovuodesta ja elämästä täällä. Nyt vähän totuutta siis mun tän hetkisästä olosta.

Oon siis aivan hirveen koti-ikävän ja kulttuurishokin kourissa. Mun elämässä muuttu niin paljon niin nopeesti, että vaikka muutokset on ollu hyviä nii oon tosi väsynyt tästä kaikesta. Mun vanha host’perhe ei ottanu mun lähtöä hirveen hyvin loppujen lopuks. Meillä on ollut vähän känää eri jutuista perheen vaihdon jälkeen ja mun vanha host’äiti jopa saapui vihasena mun uuteen kotiin ilmoittamatta räyhäilemään. Noloa, voitte kuvitella.

Eilen koin hirveen paniikin täyteisen illan, kun ensin kuulin menettäneeni YFUn antamat Montevideon ja La Paloman lomailuluvat, mun host’isä kerto vanhan perheenjäsenen ikävästä vierailusta ja lisäks sain tosi ikävän soiton, että musta on liikkeellä vähän likanen juoru. Tää juoru ei oo mitenkään päin totta, mut en voi sitä maailmalle kuuluttaa juttuun liittyvien muiden henkilöiden takia. Joudun siis vaa istuu hiljaa tietäen, et musta puhutaan sontaa, enkä saa tarjota paperia. Perkele.
Tänään aamulla nousin sängystä itkun paisuttamin kasvoin silmät valmiiks heti kosteena ja aloin pukea. Mulla tuli hirvee kiire bussiin ja päädyin itkemään sängyn päätyyn koska en löytäny mun tavaroita. Lopulta saavuin ajoissa 7:30 alkavalle taiteen historian tunnille ja rojahdin pulpettiin moikaamatta ketään. Maikan kysyessä, että ketkä on tehny tehtävät viittasin tuntien pienen tyytyväisyyden kipinän. No, se jäi vesiputouksen alle opettajan vastatessa, että mä en saa kirjottaa vastauksia taululle koska en erota S’sää ja C’tä espanjan kielisissä sanoissa. Jaa. Rupesin itkee. Lähin kotiin. Söin levyllisen suklaata ja kuuntelin Vivaldin Neljä Vuodenaikaa. Parempi, oikeesti.


Myöhemmin sain mukavan soiton YFUlta, että saankin mennä Montevideoon, jos meen johonki ihme kuulusteluun YFUn toimistolle.. No 30 minuutin piina sopii hyvin vastaan 11 päivän lomaa Saltosta! Kaupan päälle sain ihanan tekstarin tukemaan mun pahaa oloa ja soitin mamille Suomeen! Kaikki alko taas kääntyä parempaan suuntaan J


                                   Terkkuja ja pusuja!

2 comentarios:

  1. Voi ei sua pientä! :( koita jaksella siellä!! ������Pian nähään!! ���� ps. Me täällä yritetään rypistellä koeviikon kynsis
    Terkuin retu

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Jajaj kiitos kommentista, joo kyllä tää tästä taas lähtee parempaan suuntaan :) Huomenna jo loma ja kaukana Saltosta ja ongelmista <3 Hirmusesti pusuja ja onnea koeviikolle!!

      Eliminar