martes, 9 de diciembre de 2014

La Paloma

Kello on 1:20 yöllä. Istun olkkarissa. Mulla on tyhjä ja hiljanen olo. Perhe nukkuu ja kuuntelen vaan ja ainoastaan yhtä biisiä uudestaan ja uudestaan. Ekoilla kerroilla itkin, nyt ei enää lähe kyyneleitä. Tällä kertaa syy ei oo koti-ikävä, vaan vaihtari-ikävä. Tänään aamulla kuudelta laskeuduin bussista matkalaukun kanssa, kävelin korttelin sateessa ja saavuin kotiin raapimaan ovea ilman avainta. Isän avatessa oven, en osannu sanoa mitään, kävelin huoneeseen ja lösähin sänkyyn. Viikon kestäny loma La Palomalla oli ohi.

Maanantaina yöllä heittelin paniikissa tavaroita kassiin, äitin jo huutaessa että bussi tulee ihan just. Pussasin siskoa poskelle ja juoksin ulos ilman takkia, kengät puoliks jalassa nauraen ja raahaten matkalaukkua. Olin lähössä kohti terminaalia, josta lähtis bussi kohti Montevideota. 6 tunnin bussimatka meni rattoisasti Karmeninja Wi-fin kanssa, pian jo ooteltiinki 40 vaihtarin kesken YFUn vapaaehtosia. Joukossa löyty saksalaisia, ranskalainen, ruotsalaisia, suomalaisia, virolainen, belgialaisia ja tanskalaisia. Kielinä toimi jokasen edellä mainitun lisäks espanja, englanti ja niin sanottu spanglish (enkun ja espanjan retardi yhdistelmä). Leirin järjestäjän saapuessa alettiin kysellä nimiä listalta ja mun kohalle saapuessa sain pitkän katseen ja lopulta pirullisen hymyn ”Moi Juulia, sähän oot Tiian sisko. Oot kuulemma katastrofi” AIJAA KIITTI :D No, ainakin mut muistetaan…

Lopulta saavuttiin La Pedreraan ihanaan surffimaja tyyppiseen hostelliin Compayhin. Ekana päivänä sato, joten tehtiin vaan perusjuttuja sisällä. Järjestäydyttiin huoneisiin, syötiin, levättiin, juteltiin, tutustuttiin ja käytiin säännöt läpi, no, niin siis säännöt oli:
  • YFU säännöt on voimassa
  •  Meressä pitää olla varovainen

Se oli jotenki hauskaa ku itekki leirejä tehneenä Suomes on aina nää ”nukkumaan meno ja leirialue” –sessiot, nii meillä ei oikeestaan ollu sääntöjä ollenkaan :D

Keskiviikko aamu oli myös sateinen ja vaikutti jo tosi pahalta, ettei saatas tehtyy asioita joita oli tarkotus. Kaikkien onneks kahen aikoihin taivas kirkastu ja asteet nousi tosi nopeesti sen jälkeen. Syöksyttiinki sit heti rannalle ottamaan aurinkoa ja uimaan. Ite sain kuitenki lähtee aikasin Hostellille, ku mentii tyttöjen kaa kävelee pitkin rantaa ja astuin ampiaisen päälle... No, ihan sama juttu ne on tääl ku Suomes, kyypakkaus naamarii ja jääpussi jalan päälle. Loppu päivä meni sit tosi nopeesti, ku aamu oli menny vähän hukkaan. Tuntu viel pahalt ku oltii vaa löysäilty sisällä, nii illalla päätettiin lähteä Karmenin ja Ainon kanssa juoksulenkille rannalle. Ja siis se oli kyl yks parhaista päätöksistä. Hiekka ja meri loisti punasena auringon laskiessa horisonttiin täys kuun jo paistaessa korkeella. Oli henkeä salpaavaa juosta sellasissa maisemissa. No saatto kyllä oikeesti salvata henkeä se juoksemine, ku on nii paskaan kuntoon päässy :DDD

Torstaina aamulla herättiin aikasin aamupalalle, joka oli perinteisesti valkosta patonkia, marmeladia ja Dulce de Leche’ä ja lähettiin heti bussilla kohti Santa Teresan luonnonpuistoa. Tunnin bussimatkan jälkeen saavuttiin vanhaan sotatukikohtaan, joka muistutti Suomen linnan pienoismallia :D Ku oltiin saatu rauhassa katella maisemia jatkettiin bussilla toiseen osaan puistoa, jossa oli trooppinen kasvihuone ja ihana suo-tyyppinen järvi! Meininki oli kokoajan tosi rento ja ihmiset vaihteli ilosesti kuulumisia ja tutustu. Päivän edetessä käytiin syömässä metsässä lounassämpylät ja jatkettiin Punta del Diablo’on (Paholaisen kärki) rannalle, jossa taas uitiin ja juotiin ihanassa rantabaarissa hedelmädrinkit. Perinteisesti baarimikko oli latinojumala ja vähän yritin flirtata pyytämällä sitä tekemään mulle yllätyksen, ku en osannu päättää mitä joisin :* Krääsäshoppailun ja auringon oton jälkeen palattiin taas bussiin. Illalla hostellilla oli hiljasta ja uupunutta porukkaa nukkumassa riippumatoissa. Syötiin läheiseltä kioskilta haettuja keksejä ja pelattiin korttipeliä, jossa piti nopeesti kaapata pöydällä oleva tappi ku joku lätkäs samanlaisen symbolin mikä itellä oli. Hankala peli, joka aiheutti välillä jopa vähän kitkaa osallistujien välillä :D

Tässä pari ekaa päivää nyt, viikko jatkuu seuraavassa päivityksessä!