lunes, 20 de octubre de 2014

2 kuukauden kriisi

Aika pääs taas vierähtää mukavasti edellisestä päivityksestä.
Sunnuntain iltana oli hirvee myrsky, nii keikkaa joka piti olla rannalla ei järkätty… Mutta! Sen ansiosta mulla oli aikaa sisustella mun puolta huoneesta J Olin aikasemmin ostanu Cosmopolitanin ja leikkelin siitä kivoja kuvia tehden kollaasikirjaimia!

Forget the time -teksti, koska se on yks vaikeimmista asioista mulle täällä. Uruguay on tosi ajaton paikka. Kaikki tapahtuu (suomalaisen käsityksen mukaan) myöhässä. Busseilla ei oo aikataulua, ne vaan kulkee. ”Un rato” (hetki) tarkottaa 5min-2h. Koulu alkaa 8:10, mikä tarkottaa tunti alotetaan 8:30 ja 1/3 tunneista on peruttu, mikä käy ilmi ku, opettaja ei saavu. Ku sovitaan kavereitten kaa et 18:00 pizzalle, tarkottaa et 19 maissa puolet porukasta on keskustassa ja loput matkalla/kotona laittautumassa. Tän kaa taistelen päivittäin :D









Maanantaina mun oli tarkotus mennä ekaa kertaa Hiphop tanssitunnille… IIIKS!! Sen saman ryhmän, joka tanssi meiän lukiolla kultuuripäivässä. Olin aikasemmin saanu osotteen ja aikataulut facessa ja lähin niiden mukaan suunnistaa. Noh, ei menny ihan suunnitelmien mukaan… Useiden eri keskustelujen, neuvojen ja väärien paikkojen jälkeen päädyin Salton nuorten vapaa-ajan toimistolle ja sain kirota sulkemisajan menneen 30 minuuttia sitten. Siinä huudellessani iloisesti, pari kundia naureskeli toisella puolella tietä mun manaamiselle ja päädyttiin juttelemaan mun surkea onnisesta etsintä reissusta. Hetken keskustelun jälkeen kävi ilmi, et toinen jätkistä tuns kyseisen tanssiopettajan ja ties et porukka treenaa toisella puolella sitä rakennusta. Niimpä jatkoin matkaa uusien tuttavuuksien kanssa ja lopulta löysin etsimäni! Noloa se toisaalta oli, kipittelin 2 metrisen latinon, jonka rastat oli ehkä puolet jätkän pituudesta, perässä keskelle toisten tuntia. Sit viel keskeytettii sopivasti niitten joku keskustelu ku mun uudet ystävät marssi sisään ja huus ”MOOI MEIL ON SULLE UUS SUOMALAINEN TYTTÖ” heippahei vaan siinä sitte kaikkien kattoessa… Noh tää opettaja ei jostain syystä yllättyny yhtään ja huikkas opiskelijoille et häipykää treenaamaa ja pyys meiät istumaan. Treenit ryhmän kaa alkaa 3.11 JÄNNÄÄ :3!

Hyvä alkuvikkoo! Ei siinä, keskiviikkona lähti alamäki… Tätä voi nyt varmaan kutsua 2 kuukauden kriisiks. Tyhmäilin YFUn facebook ryhmässä ja tuun saamaan niin sanotun varotuskirjeen ”rumasta kielenkäytöstä”. Jos niitä saa kaks, se on automaattinen kotiinlähtö.

ASFIAJSFOAISJFA joo, päätin lähtee rannikolle istuskelemaan, kattelemaan auringon laskua ja miettimään asioita läpi. Kävin suruissani ostaa karkkpussin, 2 suklaalevyä ja banaaneja. Kävelin rannalle ja rupesin kattomaan, et missäs hemmetissä mä on, ku ei rannan laituria näkyny ja vesi tuli oudon pitkälle. Joo’o, puol kaupunkia veden vallassa ja en tienny jajaj.. Ei siinä menin istuskelemaan pienelle niemelle joka oli pelastunu vedeltä. Eikä haitannu katella ”auringon laskua” ku vastapäisellä rantapläntillä sattu olemaan futistreenit.. Oi pojat. Istuskelin siinä ja söin banaania, kunnes viereen teputteli ~60 vuotias rouva. Päädyttiin juttelemaan (taas randomin kanssa) mun epäonnistuneesta päivästä ja oli tosi vapauttavaa kertoo asioita ihmiselle, joka ei tunne sua tai ihmisiä joista puhut… niin kauan kunnes tajusin et se saatto olla Chokin täti, pulassa ollaan :DD Jjajajaajaja kuitenki auringon laskettua (ja banskujen loputtua, huom en ees syöny karsuja J) lähin kävelemään takas keskustaan. Yhtäkkiä ku nousin portaita pitkin pois rannalta, joku huus ”Heyy Finlandia, todo bien?” (kaikki hyvin?) Katoin ylös ja siel istu hirveeen söpö rastapäinen kundi hymyillen ilosesti, ja siis ei todellakaan mitään ideaa kuka ja mistä voisin sen tuntea. Hymyilin takas ja kävelin sen luokse ja kysyin heti, et mistäs me tunnetaan. Poika naurahti kaverinsa kanssa ja selitti: Tästä meni just ohi vaalee nainen, joka kerto et tuol rannalla on miellyttävä suomalaistyttö, et jos haluutte tutustua ja sit kävelit tosta ja ajattelin et sen on pakko olla sä. OKEI MITÄ :D Kiitos, kai..!


Kuvan rakennus "oli" museo.. ja takana näkyy laiturin tolpat..


Ton rantareissun jälkeen muistin taas, et miks mä oikeesti oon täällä: oppiakseni uudesta kulttuurista, ihmisistä, tavoista ja kielestä. En kuitenkaa voi sanoo sen riittäneen pelastamaan mua kriisiltä.

Torstaina kaikki oli vähän aikaa hyvin, kävin Marcian ja Karmenin kanssa rannalla ja keskustassa hengaamassa. Sit menin kotiin ja muut perheestä oli synttäreillä. Yllättäen murruin ihan täysin. Söin ensin hirveesti iltaruokaa, sen jälkeen pöydältä löytynyttä kakkua, pakastimesta mansikkajäätelöä, kaapista karkkia ja suklaata. Sit aloin itkeä. Hajosin totaalisesti.


 ”Only hate the road when you’re missing home. Only know you love her when you let her go”

Perjantaina myös kaikki oli hyvin ensin, kävin koulussa ja espanjan tunnilla. Kotimatkalla puhuu espanjan maikan kanssa tästä varotuskirjeestä. Se yritti tukea mua ja kertoa, et se voi soittaa YFUlle ja kertoa miltä musta nyt tuntuu. Totesin, et ei tarvii ja kävelin kotiin. Menin huoneeseen, suljin oven ja murruin lattialle. Rääyin silmäni pellolle, mistä seuras tietysti vakava perhekeskustelu. Kerroin edellisestä illasta ja mun pahasta olosta. Lopputuloksena onnellinen perhe, joka on yhtä mieltä siitä, et varotuskirje ei ollu varsinaisesti ansaittu ja äiti soittaa YFUlle maanantaina puhuakseen asian vielä kerran läpi J

Huonot hetket alkaa siis olla takana!


Osanotto Ecuadorissa kuolleen saksalaisen vaihto-oppilaan perheelle ja läheisille. 

2 comentarios:

  1. sinuna ottaisin kaikki kännikuvat fb:stä pois ja äkkiä koska edustat siellä ollessas sun järjestöä ja jos ne näkee sun juovan ni saat sen toisen varotuskirjeen aika äkkiä

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moikka. Vitsi mikä harmi et näin tän kommentin vasta nyt, mut vastaan silti :( :) Tosiaan, kiitos neuvosta, mulla ei varsinaisesti mitään "kännikuvia" fb'ssä ole ollenkaan, enkä ole kännissä ollutkaan. Jos tarkotit mahdollisesti kuvia missä mulla on ollut olut kädessä, niin alkoholin nauttiminen ei itseasiassa vuoden aikana ole kielletty (vaan kännissä olo) ja tän takia oon niitä ihan rauhassa poustaillut esim perhejuhlista.

      Eliminar